Ik geef je graag tips voor je reis naar Vietnam! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Ellen Kurvers - WaarBenJij.nu Ik geef je graag tips voor je reis naar Vietnam! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Ellen Kurvers - WaarBenJij.nu

Ik geef je graag tips voor je reis naar Vietnam!

Blijf op de hoogte en volg Ellen

03 Maart 2014 | Vietnam, Hoi An

Hey lieve vrienden, familie, schoonfamilie, ex-collega's, teamgenootjes en kennissen!

Het heeft even geduurd, maar hier is het dan. Ik hoop dat je de komende 10 minuten even niets te doen hebt en dus dit kunt lezen. Ik ben nu 6,5 week aan het reizen en ik heb nog 6,5 week te gaan, dus ik ben HALVERWEGE!! Soms gaat de tijd zo ontzettend snel, soms wat iesie langzamer. In ieder geval veel leesplezier! Misschien krijg je inmiddels ook wel de reiskriebels....!?

Woensdag 19 februari: Travelingtime! Cat, Shelly en ik gingen naar Halong bay. We moesten vroeg eruit voor een bus ernaartoe. Na 4u rijden kwamen we aan en vertelde onze gids welke boot voor ons was. Met een klein bootje werden we naar de grotere boot gebracht. Het was koud en een beetje mistig, gedurende de dag werd het echter beter en kregen we zelfs zon! Op de boot hebben we kennis gemaakt met de Fantasy-boys (3 indiaase jongens) & Mahir (nld jongen). Ook waren en een Duits echtpaar, 2 Oekraïense dames en 3 Noorse jongens waar we soms mee hebben opgetrokken. Op de boot hebben we geluncht en daarna zijn we naar een natuurlijke grot in de baai gegaan, vanwaaruit je ook een mooi uitzicht had op de baai. In de grot bleef de gids maar zeggen dat je je fantasie moest gebruiken want dan kon je vreemde vormen in de grot zien... dus onze 3 jongens uit Amerika kwamen uiteindelijk niet meer bij van het lachen: nickname was born: Fantasy boys! Vervolgens werden we naar een eiland gebracht waar je kon zwemmen (ja heus..) maar het was zo enorm koud dat niemand dat deed. Dus we zijn naar het topje van de berg op het eiland gelopen vanwaaruit we een enorm fantastisch uitzicht hadden! En wat een geluk; het zonnetje kwam door! Daarna terug op de boot, waarna we konden kajakken. Dit was erg cool om te doen. 's avonds hadden we diner op de boot en konden we inktvis vissen of karaoke doen. Uiteindelijk hebben we salsa gedanst, haha, en zijn we op tijd naar bed egaan want iedereen was kapot moe.

Donderdag 20 februari: Deze dag moesten we vroeg op om te ontbijten. Na het ontbijt moesten er een aantal overstappen en werden we even opgesplitst. Chelly bleef op de boot slapen. Wij werden naar Catba eiland gebracht waar we in het nationaal park weer een berg zijn opgeklommen en we weer een amazing view hadden! Zo groen dit eiland! Daarna gingen we Catba stad en daar hadden Cat en ik ons hotel. De fantasyboys werden later afgedropt in een resort. We hadden lunch in ons hotel en daarna hebben we gekozen voor een boottocht. We hebben het resort van de jongens gezien en daarna een vissersdorp op het water! Wat was dit sjiek om te zien! Daarna hebben we niet veel meer gedaan. We waren op de een of andere manier zo moe.. dus tv kijken in onze luxe hotelkamer en een overheerlijke warme douche.

Vrijdag 21 februari: En weer moesten we vroeg opstaan voor het ontbijt. Deze dag stond in het teken van terugreizen naar Hanoi. Dus na het ontbijt naar de bus, naar de boot (waar de fantasyboys al stonden te wachten), overstappen op een andere boot (Waar Chelly was) en vervolgens overstappen op een bus naar Hanoi. Eenmaal in Hanoi aangekomen moesten Cat en ik onze backpacks ompakken en inruimen. Ook moesten we voor eten zorgen aangezien een andere bus ons om 6u op kwam halen voor naar Phnong na te gaan. We hebben afscheid genomen van Chelly en Zoom de medewerker van het hotel. En toen begon opnieuw een tja... ervaring? Nee... een hell! We werden naar het busstation gebracht met een minibusje waar de sleeperbus stond. OMG vies, kapotte stoelen, niets schoon ennnnn.. KAKKERLAKKEN! Ze kropen gewoon uit de stoelen! Dus toen de rest ze ook had ontdekt zijn er 4 mensen uit de bus gestapt omdat dit te erg voor woorden was. En toen besloten Cat en ik dat we er ook uit gingen. Samen met ons zijn er nog 2 uit de bus gestapt. Probleem! Wat nu? Na een hoop gepraat met de manager van het bedrijf is er een andere bus geregeld waar nog wat plekken vrij waren. En guess what? Dit was een spliksplinternieuwe bus!! Dus van nul sterren naar een 5sterren bus! Boh wat was ik blij dat Cat zei dat we vertrokken van deze bus.

Zaterdag 22 februari: half 5 in de morgen kwamen we aan in dorpje waar je er uit wordt gegooid door de sleeperbus. Cat had geregeld dat het hostel ons kwam ophalen voor een zacht prijsje. Er stonden nog 3 meiden te wachten die ook naar hetzelfde hostel wilde. Dus we hebben de auto gedeeld waardoor het nog goedkoper werd. Om 6u kwamen we aan en ik was opnieuw gesloopt! Dat vroege opstaan begon zo zijn tol te eisen van mij. Maar geen tijd voor stil te zitten. Ontbijten en daarna meteen een toer boeken. We hadden geluk want voor vandaag waren er nog precies 2 plekken vrij. Uur later waren er 2 minibusjes. Wij kwamen in een busje met een Amerikaans gezin met 3 tierners & een pasgestrouwd stel! Eerst zijn we naar een tempel gegaan waar we uitleg kregen over de tempel en zijn historie. Vervolgens gingen we naar Paradise Cave; een grot die pas 10 jaar geleden is ontdekt en mega groot is! Dit was wel indrukwekkend om te zien! Onderweg hebben we veel gepraat met het Amerikaanse gezin. Hun kinderen krijgen 'home-school' en ze zijn in 10 maanden de wereld rond aan het reizen. Wat gaaf! Na deze grot hadden we een heerlijke lunch & werden we naar een donkere grot gereden. Hier moesten we onze bikini's aandoen, veiligheidsvest, helm met licht & waterschoenen. Vervolgens gingen we in kajaks naar de grot. Aangekomen in de grot moesten we de schoen uitdoen en op blote voet verder. Er werd ons niets verteld, maar de lichten mochten aan. En ja hoor toen hoorde we opeens gegiechel en scheetgeluiden voor ons. Wat stond ons te wachten? Het bleek een moddergrot! En wij gingen een toer doen door de modder! Glibberen, glijden, lachen en vies worden. Op het einde werd het een moddergevecht, zo geweldig! Helaas heb ik hier geen foto's van want dat was onmogelijk om die mee te nemen. Na de modder moesten we een stuk zwemmen en werd ons iets geleerd over de grot. Vervolgens de hele toer weer terug. Super gaaf! Eenmaal terug in ons hostel werd het een gevecht met de douche om mezelf schoon te krijgen, het was niet de beste douche dus het was een uitdaging. In de avond hebben we in het hostel zelf gegeten want er was letterlijk verder niets in het dorp! Samen met het gezin hebben we een gezellige avond gehad.

Zondag 23 februari: We hadden een busje geregeld (natuurlijk vroeg in de morgen) dat een toer deed, waardoor we uiteindelijk in Hué terecht zouden komen. Onderweg stopten we bij tunnels waar de mensen in de oorlog schuil hebben gezocht. Deze tunnels zijn met de handgegraven en het was een heus dorp ondergronds. Natuurlijk omdat ik een “grote” Europeaan was moest ik de hele weg krom lopen. Daar had Cat geen moeite mee. Best wel indrukwekkend. Ook werden we naar een museum gebracht met dezelfde historie, maar het was een behoorlijk aftands museum dus stelde niet veel voor. De busrit die daar opvolgende busrit was afschuwelijk! Hobbel hobbel hobbel. Pff.. Maar uiteindelijk kwamen we in Hué aan. Iedereen beloofde ons dat het niet een geweldige stad was. Maar naar een trip naar de Citadel vonden Cat en ik dat iedereen overdreef. Het had duidelijk zijn charmes. Voor zowel lunch als diner zijn we bij een echte italiaan gaan eten en wat was dit niet normaal heerlijk! Verse pasta! Wauw! In de avond kwamen we de fantasyboys tegen en wat bleek.. ze verbleven in hetzelfde hotel (lees hostel, verwacht geen luxe) als ons. Cat was al aan het slapen dus ik heb maar eventjes met ze gepraat.

Maandag 24 februari: Vandaag konden we een ietsiepietsie beetje uitslapen, heerlijk lunchen en vervolgens werden we weer opgehaald om verder te reizen. Weer een bus voor 4 uur en toen waren we in Hoi an! Hier werden we opgepikt door het hotel (lees weer hostel) en zijn we door Hoi an gelopen. Wat is dit een heerlijk stad/dorpje. Overal lampionnen, kleine restaurants en winkeltjes. Een ding wat je kunt doen in Hoi an is kleding op maat laten maken, vandaar dat er meer dan 200 winkels zijn waar je dit kunt laten doen. Ook spelen ze hele zachte klassieke muziek in het oude centrum. Er zijn veel ouderen, mensen met kleine kinderen en natuurlijk ook de backpackerjeugd.

–--> Van maandag 24 februari tot zaterdag 1 maart ben ik in Hoi An geweest. Eigenlijk heb ik in Hoi an niet zo heel veel gedaan dus dit kan ik fijn samenvatten! Ik heb een massage gehad (de beste tot nu toe!!), daarna zijn Cat en ik naar een kledingzaak gegaan en in de avond zijn we gaan eten met de familie die we bij de grotten zijn tegengekomen. Wat is het een topgezin! De dag erna hebben we een cookingclass gedaan. Eerst naar de markt waar we vanalles mochten proeven (hmmm) en ruiken en leren. Daarna zelf aan de slag met onze zingende Vina. Fried Wonton, Pho (soep), Chili & lemonggrass chicken en Fried rice Hoi Anstyle. En wat was het niet normaal lekker! Sander ik ga het thuis proberen :) In de avond hadden we een reünie met de fantasyboys, Chelly & Mahir. TOPavond! Ik heb goeie muziek gehoord (Dennis: toch een beetje avici), goedkope drankjes en voor diegene die mij goed kennen, die weten dat dit een big happening is: ik heb voor het eerst Shisha gerookt! Haha (stelde geen fluit voor). Erg leuke avond, jammere... ik werd verkouden. Dus ik heb daarna 2 nachten slechts 4u geslapen en ik heb een dag in het hotel doorgebracht. Enkel in de avond ben ik een soepje gaan eten met Mahir & Cat maar meer kon ik niet. Daarna een heerlijke stranddag met Cat! Heerlijk, relaxen, zon, zee, strand, strandstoel, eten, slapen, boekje lezen, nog meer relaxen! Top! In de avond Indonesisch gegeten met Mahir & Cat. Toen zijn de wegen van Cat en mij gescheiden. Cat besloot voor 6 dagen een easyridertoer te doen (a 90$ per dag) maar dat was ver boven mijn budget. Dus ik ging opzoek naar een hostel. Daar ben ik de dag erop met een canadees meisje (Rhye, 18) gaan fietsen naar het strand & daarna door het platteland. Heerlijk om weer eens te fietsen en wat meer van Hoi an te zien. In de avond ook met haar gegeten en een drankje gedaan. De laatste dag alweer. Ik heb voor het eerst in mijn leven een scooter gehuurd en zelf bestuurd! Ik was zo bang van mensen met verhalen over vallen etc. dat ik het nooit aandurfde. Maar in Hoi an was het verkeer zo relaxt dat ik het aandurfde. En WAUW ik vond het geweldig! Ik wil een scooter ipv een auto! Hahah. Plus dan het goede weer van hier (niet het koude kippenweer van nederland, anders toch maar een auto). We zijn naar My son gereden waar Ruïnes waren. Het was oke maar niet heel speciaal (en vooral heet!). Maar het scooter rijden was het beste!
In de avond had ik een sleeperbus voor 17u naar Da Lat! OMG, maar het was wel te doen.

Hierbij laat ik het dan voor jullie. Dan zijn jullie weer een beetje op de hoogte. Ik ben langzaamaan verliefd geworden op Vietnam! Wat is het een schitterend, verrassend, veelzijdig en heerlijk land! Ik heb hier veel te veel geld uitgegeven maar het was het dubbel en dwars waard.
Toen ik wat ziekjes was in Hoi an, heb ik even een dipje gehad. Ik miste thuis, sander, vrienden & al het Hollandse eten (en natuurlijk voelde ik mij niet lekker). Dus ja soms is het alleen reizen ook wel lastig/vervelend. Maar gelukkig heeft iedereen om mij heen hetzelfde gevoel wel eens gehad.
Nog steeds ben ik een klein beetje verkouden maar dat drukt de pret niet! Ik kijk weer uit naar de reacties! Heerlijk om te lezen, écht waar!

Liefs Ellen vanuit Da Lat (daar gaat de volgende blog over).

[foto's volgen.. internet is slecht hier]

  • 09 Maart 2014 - 12:57

    Marijke En Har:

    Ha die Ellen,

    Wat heb je weer prachtige belevenissen gehad.

    Na waardig afscheid te hebben genomen van oma Vugs, was gisteravond de gezellige verjaardag van Marijke. Vanmorgen togen wij met Sander in alle vroegte naar AirPort Dusseldorf. Alles verliep soepel. Sander heeft er zin in. Ik wilde zo met hem mee reizen.

    Geniet! van het samen zijn van een deel van jou vakantie.


    Groejes van Marijke, Ferdi en Har.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Actief sinds 13 Dec. 2013
Verslag gelezen: 1022
Totaal aantal bezoekers 16048

Voorgaande reizen:

16 Januari 2014 - 16 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: