Vietnam en Cambodja.. wat een verschil - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Ellen Kurvers - WaarBenJij.nu Vietnam en Cambodja.. wat een verschil - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Ellen Kurvers - WaarBenJij.nu

Vietnam en Cambodja.. wat een verschil

Blijf op de hoogte en volg Ellen

15 Maart 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer. Ondertussen dat ik dit aan het typen ben, zit Sander 10 meter verderop voetbal te kijken... wat anders, haha! Jaha hij is hier bij mij, heerlijk! In deze blog een laatste stukje Vietnam en een rustig begin van Cambodja.

Zondag 2 maart: ik kom aan in Dalat. Eigenlijk helemaal alleen dus ik heb een hostel geboekt wat mij is aanbevolen. In de busreis heb ik kennis gemaakt met Chris & Simon (beide Duits) en Pablo & … (hele lastige naam) (beide Chileens). Zij besluiten mij achterna te lopen in de hoop dat er nog plaats is, wat het geval is! Pablo en zijn nichtje boeken een privekamer en Chris en Simon met mij op een dormkamer. Na de geweldige sfeer in het, een beetje vreemde, hostel besluiten we met z'n alle te gaan lunchen en na de lunch een tocht door de stad naar 'Crazy house'. Het is een creatie van de avant-gardistische architecte Hang Nga (de dochter van de president in de jaren 80) die zelf in het huis woont/woonde. Mix Gaudi met Alice in Wonderland en je komt uit bij dit maffe huis. Geweldig om te zien, zo lastig dat ik niet weet welke foto's ik moet kiezen voor jullie! Hierna zijn we naar het centrum gegaan om goedkope schoenen te kopen voor mij... helaas! Ik had ze nodig voor 'Canyoning'. Uiteindelijk moesten we haasten om op tijd te komen voor te eten bij mama in het hostel. Het hostel wordt gerund door Annie, haar moeder & een goede vriend vd familie. Mama kookt iedere avond en dan kun je mee-eten voor $1,- En koken kan ze! Omdat ze ons vergeten waren kregen we het nu voor niets. Daarna is Chris meegelopen voor Canyoning in de stad te boeken omdat ik daar schoenen meekreeg (in het hostel was dit niet het geval, en ik wilde mijn bergschoenen niet gebruiken). In de avond hebben we met alle mensen van het hostel en vooral ons clubje heerlijk wat gedronken in het hostel en gezellig gebabbeld.

Maandag 3 maart: Vroeg opstaan, ergens onbijten met Franky & Alexandra (2 engelse meiden, die ik de dag ervoor ontmoet had en ook in de stad Canyoning hadden geboekt). De rest heeft het via het hostel geboekt omdat het goedkoper is. In ieder geval... Ontbijten en daarna werden we opgehaald. Vervolgens helm op, reddingsvest aan, tuigje voor te klimmen, leenschoenen aan, handschoenen aan en lopen naar de eerste plek waar we uitleg kregen over Canyoning. Canyoning is een sport waarbij je moet klimmen, springen, zwemen en gaat abseilen (o.a. Van een waterval). Eerste les van 4 meter abseilen (alle meiden moesten 2 keer.....hmm). Daarna op naar de eerste wand in de natuur! TOF!! Vervolgens hadden we verschillende muren en daarna watervallen waarvan we geabseilt hebben. Ook moesten we stukjes klimmen, klauteren of liggend van een mini waterval af. Tussendoor kregen we een uitgebreide lunch met baguettes en vers fruit. Mijn persoonlijke hoogtepunt die dag, was van een 11 meter hoge rots afspringen in het water !! Wauw wat een kick! En ja het is gefilmd! Terug in het hostel was iedereen kapot! We hebben bij mama weer gegeten (waar ik trouwens Wijnand van de havo tegenkwam, hoe is het mogelijk!). En iedereen ging vroeg naar bed.

Dinsdag 4 maart: Simon ging een easyridertoer doen & Pablo en zijn nichtje wilde de stad in opzoek naar aardbeien (ja ze waren een tikkie vreemd). Dus Chris en een roommate van onze dorm (Tristan, nieuw zeeland), hebben uitgezocht hoe we met een bus naar Elephant Waterfall konden. En wat een geluk, 100 meter daarvanaf lag ook een Silkfactory wat ik graag wilde zien. Na een hoop hulp hadden we eindelijk een bus te pakken en moesten we een uur reizen. Binnen 5 minuten hadden we de waterval gevonden, helaas moesten we wel nog even klimmen en klauteren. Maar dit was een reusachtige waterval! Top om te zien, en bijna geen toeristen :) . Daarna op naar de Silkfactory, bizar om dit proces eens van dichtbij te zien! Ook dit is gefilmd... lastig om te vertellen. Vervolgens wisten we dat de bus om 5u ons zou oppikken, dus wij stonden er om kwart voor 5. Maar om kwart over 5 nog steeds geen bus. Dus locals inschakelen.. en ja hoor (aziatische tijd..) 17.35 kwam die dan. Toen de rit door het stof weer terug. Heerlijk om het openbaar vervoer te testen hahah. We zijn met z'n 3e gaan uit eten en hebben een bakkerij leeg gekocht hahah, ik snakte zo naar brood, croissant, iets lekkers! Om 11u hadden Chris en ik een sleeperbus (de allermooiste tot nu toe) naar Ho chi minh City, ook wel bekend als Saigon.

Woensdag 5 maart: Aankomst 5u in de morgen. Sjouwen met onze backpacks naar onze straat. En wat blijkt... op deze straat hebben Leonie & bas (mensen die ik ken van de Philips van Horne) ook hun hotel. Dus ik ben zo lief en bel ze even wakker. Daarna hebben we in het park even gezellig gekletst en ben ik meegelopen naar hun bushalte. Helaas vertrokken zij naar het noorden van Vietnam. Chris en ik zijn daarna gaan ontbijten en hebben die dag de complete stad doorgelopen: Siagon Operahouse, Ho chi minhcity Nothre Dam, Hoi chi minh square en tot slot de dierentuin (met tijgers, leeuwen, krokodillen, olifanten.. alles) voor slechts 27 eurocent!!! De avond hebben we afgesloten bij een Italiaans restaurant wat veeeeeeel te veel rode peper gebruikt, aih!

donderdag 6 maart: Ik open mijn ogen en zie Simon in de kamer. We besluiten nog een klein rondje Ho chi minh voor hem te doen en in ieder geval het 'war museum'. Wat was dit niet normaal indrukwekkend! Pfoe... ze laten daar wel erg heftige foto's zien, niet voor iedereen weggelegd. We waren ook allemaal wel even stil. In de avond hebben we gegeten met bekende van Simon en heb ik mijn laatste Vietnamese Pho (noodlesoep) gehad. Heerlijk :)

vrijdag 7 maart: Vroeg op want we (chris, simon en ik) wilde ontbijten en daarna met een bus de grens over naar Phnom Phen, Cambodja! Relaxte busrit (wel met een stinkerd naast me) en snelle afhandeling bij de grens. 5 uur kwamen we aan en toen hebben we een tuktuk naar ons hostel genomen. Daar hebben we gedoucht en zijn we weer met vrienden van simon bij een italiaan gaan eten. Errug lekker! Ook hebben we een kort rondje over de nachtmarkt gelopen.

zaterdag 8 maart: Dag van het relaxen! Ik moet wachten op de komst van Sander voordat ik natuurlijk alle hotspots ga bekijken dus Simon & Chris zijn deze dag weg voor sightseeing, en ik wordt beste vrienden met mijn boek. Ik moet zeggen dat ik dit ook wel eens héérlijk vind voor de verandering. In de avond neem ik afscheid van Simon & Chris, zij gaan al door naar Siem Riep.

zondag 9 maart: Ik verhuis naar een hostel met zwembad!! Whoehoe! Na een helse tocht door het weer, kom ik aan en wordt ik meteen uitgenodigd door wat meiden om bij hun te komen relaxen. Onder hun een gezellige nederlandse meid, dus ik heb even in het nld gebabbeld. Heerlijk boekje lezen, hapje eten en zwemmen :). In de avond ga ik met hun typisch Khmer eten(=de naam van Cambodjanen). En natuurlijk doen we even een drankje na op een dakterras aan de waterkant!

Maandag 10 maart: Weer verhuis ik, ditmaal naar een hotel waar ik Sander zal ontvangen!!! Mijn 1e hostel verzorgt een tuktuk die mij brengt, Sander laterna ophaalt en de dag erna voor ons klaar staat als we sightseeing willen doen. In het hotel kan ik helaas niet relaxen bij het zwembad want ik ben veel te nerveus, gespannen, blij, onrustig, zenuwachtig... voor als Sander arriveerd. Om half 5 is het dan zover! Hij komt aan in de tuktuk met een brede grijns! We brengen de avond door in het hotel en gaan aan de waterkant meteen een typisch Khmer gerecht eten. Wat is het toch heerlijk dat hij is gekomen :) Ik heb er ook echt naar uit gekeken!

dinsdag 11 maart: Om 10 uur staat onze tuktuk chauffeur er. Hij brengt ons naar ons Guesthouse voor onze laatste nacht in Phom Phen en daarna brengt hij ons naar de Killing Fields (choeung Ek) en Tuol Sleng(S21). Gevangen van Tuol Sleng, een van origine school omgebouwd tot gevangenis, werden naar de Killing Fields gebracht voor ze te vermoorden in 1975 tot 1979. Door het hele land zijn meer dan 2 miljoen doden gevallen. De gevangenen waren eigen mensen uit Cambodja. Om kogels te besparen werden vrouwen, kinderen en mannen doodgeslagen met alles waarmee dat kon. Baby's en peuters werden o.a. door de rode Khmer aan hun voeten tegen een boom aangeslingerd tot ze dood waren, waarschijnlijk onder het zicht van hun ouders. Kinderen werden gedood mogelijk omdat ze anders op later leeftijd wraak konden nemen, en zoals Pot Pol (leider van de Rode Khmer) zei: 'het is beter een onschuldige per ongeluk te doden, dan een schuldige per ongeluk niet te doden.' … SLIK! We hebben die dag dus behoorlijk heftige dingen gehoord en gezien. Op beide plekken zag je schedels van mensen, botten, kledingresten, graven, bloedsporen in de gevangenis en foto's van alle mensen die vermoord zijn! Behoorlijk indrukwekkend en ja een aanrader om te bezoeken als je wat wilt weten van de geschiedenis van Cambodja! S'avonds natuurlijk uit gaan eten.

Woensdag 12 maart: Ontbijtje en daarna een tuktuk naar het busstation. We hadden een bus naar Sihanoukville. Niet de meest comfortabele en helaas werkte de airco ook niet echt mee. We hebben even het strand gezien en daarna zijn we gaan eten. Slapen was met een ventilator maar helaas niet goed genoeg....

Donderdag 13 maart: Ontbijtje en daarna bootje boeken voor naar het eiland Koh Rong te gaan. Vervolgens relaxen op het strand, eten en boekje lezen.

vrijdag 14 maart: Vroeg op voor ontbijt en de boot! Ik was kapot moe. Aangekomen op Koh Rong keken we onze ogen uit hoe veel mooier het was dan Sihanoukville. Na een welkomstpraatje gingen we naar onze bungalow... helaas we hebben de laatste hut, wat inhoud 75 trappen omhoog tegen een berg! Daarna op naar het strand! Na enkele uren, gingen we lunchen en besloten we de trekking van 45 minuten te doen naar de andere kant van het eiland, waar Long beach ligt (wat volgens iedereen geweldig mooi moet zijn). Na een hoop zweten en vloeken van sander (haha, ik heb al diverse trekkings gedaan en wist wat mij te wachten stond), kwamen we aan op het paradijs! Parelwit strand en een blauwe zee zover als je kon kijken. Na 50 meter in het water kon je nog steeds je voeten zien :)! Ontzettend mooi! Na uren relaxen, zwemmen, foto's maken konden we de zonsondergang zien en hebben we een bootje teruggenomen. Ook dit was een schitterende ervaring haha, leuk al die locals! Afsluiter was een diner op het strand.. hoe idyllisch wil je het hebben? Oh ja minpuntje.. we hadden geen water in onze hut.....

zaterdag 15 maart: We kregen geld terug vanwege het waterdefect en daarna hebben we nog even gerelaxt op het strand. Vervolgens een speedboot terug naar sihanoukville. Ons plan hier is om nog 1 nacht te blijven en dan morgen de slaapbus naar Siem Reap waar Ankor Wat ligt (google maar eens!). Vanuit hier hebben we een vlucht naar Thailand (phuket) en gaan we naar Koh Phi phi (zeker het google waard!). Sander heeft weinig last gehad van een jetlag en vind het prachtig tot nu toe. Maar helaas de keerzijde van Cambodja... overal, ja echt overal, ligt plastic! Ook de mensen zijn niet zo heel vriendelijk... maar daarin tegen is het eten weer prima!

Zo dat was het weer. Nog even vol houden mensen ;) waarschijnlijk nog maar 2 blogs hierna en dan ben ik alweer onderweg naar Nederland.
Helaas volgen foto's ook weer later. Ik zal kijken of het me morgen lukt.

Liefs Ellen (& Sander) uit Cambodja!

  • 15 Maart 2014 - 17:34

    De Mama's:

    Hallo Ellen en Sander,

    Wat fijn dat Sander er is. Geniet er samen van.
    Wat heb je al veel gezien Ellen. En veel mensen leren kennen.
    Maak er nog wat moois van.

    Groetjes, de mama's

  • 17 Maart 2014 - 19:05

    Karin Kirkels:

    He Ellen

    Je ziet t, zelfs de Hema volgt je nog steeds (haha) super wat je allemaal doet, ziet en meemaakt.
    Als je het reisverslag leest kun je alleen maar mee genieten.
    Wens je veel plezier nog en blijf genieten!!!!!!!!

    Groetjes Karin

  • 23 Maart 2014 - 11:53

    Marijke En Harp:

    Hallo Ellen en Sander,

    Wat weer een mooi verslag ! Heerlijk dat jullie nu samen kunnen genieten van al het moois en samen op pad kunnen. Geniet er deze week nog goed van, want volgende week om deze tijd is alles weer anders!

    Liefs, Marijke en Har

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Actief sinds 13 Dec. 2013
Verslag gelezen: 658
Totaal aantal bezoekers 16152

Voorgaande reizen:

16 Januari 2014 - 16 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: