Laos it was... hello Vietnam - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Ellen Kurvers - WaarBenJij.nu Laos it was... hello Vietnam - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Ellen Kurvers - WaarBenJij.nu

Laos it was... hello Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Ellen

11 Februari 2014 | Laos, Vangviang

Hey lieve mensen!

Inmiddels een dikke week weer voorbij. Ik kreeg al heel wat berichtjes de afgelopen dagen... In het begin hield ik heel netjes (voor mezelf) een dagboek bij... maar daar ben ik toch niet zo'n held in. Dus ik moet nu weer diep graven wat ik ook alweer allemaal heb meegemaakt.

Vrijdag 31 januari: Ik ben nog even naar de chinese wijk in chiang mai geweest voor chinees nieuwjaar. Was wel sjiek om te zien maar stelde niet zo heel veel voor.

zaterdag 1 februari: Nu begon de trip naar Laos. Rond 10 uur werden we (Anette en ik) opgehaald voor met een minibusje naar de grens te gaan. Dit was voor de verandering eens best een luxe busje. Ook de weg ernaartoe viel me ontzettend mee. Voordat we het grensplaatsje hadden bereikt gingen we eerst naar Wat RongKhun (oftewel de Witte tempel). WAUW. Deze tempel is pas een paar jaar oud maar zo anders dan de meeste tempels in Thailand. Erg mooi en indrukwekkend om dit nog even mee te pikken voordat ik de grens over ging. Toen kwamen we aan bij ons “hotel”. O mijn god! Dit was echt de meest verschrikkelijke kamer ooit! Bedradingen hingen los, bedden steenhard, vies, geen afvoer, ontbijt was hetzelfde als diner (soep met rijst). Ik weet dat ik niet de Europese standaarden moet aanhouden maar dit... oef! Maar goed gelukkig kon ik het delen met tientallen mensen.

zondag 2 februari: Dag 1 van de slowboat. Na ons “geweldige” ontbijt werden we opgepikt door een taxi die ons naar de grens bracht. Bij de grens moesten we eerst ons paspoort laten zien en werden we uit Thailand geschreven, daarna doorlopen, waar je weer moest wachten. Toen kwam er een bus en reden we 2 km? Naar de grens van Laos. Hier moest je snel snel snel een formulier invullen. Het was een chaos! Vrouwtje liep weg met mijn paspoort maar ik wist niet eens of ze daar werkte!?! Gelukkig deed ze bij iedereen hetzelfde maar je moet daar erg op je hoede zijn. Na 15 minuten lieten ze één voor één je paspoort zien en moest je betalen voor je visa. Dan weer snel snel door de poortjes, daar weer wachten op een bus. Deze bus bracht ons naar een dorpje waar je vervolgens weer je paspoort aan iemand moest geven voor de boottickets. Toen daar maar iets gegeten. En uiteindelijk konden we dan op de boot. Ik wist niet wat ik moest verwachten, maar het was redelijk luxe. De reis was best comfortabel en Laos heeft een prachtig landschap! De mekong rivier is echter te vies voor woorden. Na een aantal uur kwamen we aan in Pakbeng. Hier moest iedereen een hostel vinden voor te overnachten. Wij hadden gereserveerd dus konden relaxt doen. Heerlijk was het hier :) Ik kon weer even bijkomen. Het reizen met Anette begon me helaas een beetje tegen te vallen. Ze leest continu en praat eigenlijk niet met mij, terwijl zij zo graag met mij de slowboat wilde doen want dan waren we met z'n 2e. Maar goed, op de boot had ik een nederlandse jongen ontmoet, die even kwam babbelen en ik had een Nederlandse vrouw ontmoet die samen met haar Noord-koreaanse reiziger met ons wilde dineren. Dit was een erg gezellige avond!

maandag 3 februari: Om 8u weer opstaan, ontbijten, broodjes kopen. JAHA ze hebben hier fatsoenlijke baquettes! Heerlijk, ik miste normaal brood al. Daarna weer uren op de slowboat. Gewoon genieten, niets spectaculairs. Rond 5u kwamen we aan in Luang prabang. Hier moesten we een taxi nemen naar het centrum. Al snel hadden we ons hostel gevonden en gingen we daarna uit eten en naar de avondmarkt. Hier kwamen we 2 meiden Katie & Jenny tegen van de slowboat. Zij gingen met ons mee en een Zweeds meisje (Anna). Na de markt kwamen we een Canadees stel tegen die 2 jaar lang de wereld gaan rond reizen! Super gezellige mensen. Hun hebben met ons meegegeten.

dinsdag 4 februari: Ik had besloten om samen met Anna, Jenny en Katie naar de watervallen in Luang Prabang te gaan (Anette wilde niet mee, vond ik niet erg). We hebben een tuktuk genomen en kwamen rond 12u aan. Daar hebben we eerst stilgestaan bij een berenopvangcentrum. Erg indrukwekkend! Vervolgens onze trip naar de watervallen. Dit was echt super mooi! Dus snel kleren uit voor in dat water te gaan. Het was zo helder water! Nadat we een tijdje gezwommen hadden zijn we naar 'boven' gelopen waar de grootste waterval was. Hier hebben we lekker gezond en genoten van het uitzicht. Uiteindelijk zijn we ook nog (op flipflops, geen goed idee) naar de top van de waterval geklommen. Erg cool om te zien. Daarna een helse klim naar beneden. Gelukkig hadden we tijd genoeg. Daarna weer een tuktuk terug. In ons hostel gedouchet en toen met z'n alle naar de markt waar je een buffet had en voor 10.000 kip (90 eurocent) kon avondeten! Haha zo bizar om dit mee te maken! Vervolgens weer snuffelen over de markt.

woensdag 5 februari: Vroeg opstaan want we (Anna, Anette en ik) wilde afscheid nemen van Katie en Jenny. Daarna opfrissen om door Luang prabang te slenteren. Wat blijkt, is Katie haar telefoon vergeten, ik heb haar beloofd hem mee te nemen aangezien ik ook naar vang vieng ging. In ieder geval ik heb de hele dag gewoon relaxt, gegeten en beetje sight seeing gedaan. Viel niet zo heel veel te zien behalve het prachtige uitzicht in het midden van de stad! Onderweg kwamen we het Canadees koppel weer tegen, hoe toevallig! Voor 's avonds hadden we geboekt in een restaurant dat was aanbevolen door de lonely planet. Druk daar en erg lekker! Ik heb iets gepakt wat ik normaal nooit zou eten en het was heerlijk! Daarna nogmaals de markt bezocht.

donderdag 6 februari: Ik had een bus naar Vang vieng. Wat een hell, maar wat een mooie natuur! Ik was dan ook blij toen ik om 4u aankwam. Al moest ik wel even uitzoeken of Jenny/Katie een hostel voor me hadden geboekt (dit kon niet via internet). Na een hoop gedoe was ik erachter. Daar heb ik even met het thuisfront geskyped & toen kwam ik een zatte Katie, Jenny & Callum (ook engelse jongen) tegen. Ze waren gaan tuben. Nadat ze een beetje waren ontnuchterd en zich hadden opgefrist, ben ik met ze gaan eten. Katie was echter niet ontnuchterd, die ging gewoon nog ff door. haha

vrijdag 7 februari: Ik was al de hele ochtend aan het twijfelen of ik wilde gaan tuben, ja of nee. Want de engelse meiden wilden niet meer. Maar ik kwam mijn Nederlandse jongen van Pakbeng weer tegen. Dus ik ben met 5 nld en 1 engels gaan tuben. Gezellig clubje. Je werd afgezet bij een bar bij het water. Daar hebben de jongens hun eerste bier gedronken en toen gingen we het water in. Waar we vervolgens 2 minuten later weer uit konden want we waren bij de 1e echte bar beland. Haha tot zover het tuben. Daar hebben we gedronken, gebabbeld, foto's gemaakt en toen weer op de tube. Dit keer iets langer. Bij de 2e bar was het meeste te doen. Hier hebben we bierpong gespeeld en in de zon geluierd. Daarna met z'n alle op de tube naar de 3e en laatste bar. Hier is iedereen vaak al redelijik dronken. Hier waren wat hangmatten en een pingpong tafel. Uiteindelijk hebben we een tuktuk terug naar het dorp gepakt. Ik was wel aangeschoten ja, en ik had maar 3 cocktails gehad. Bij het hostel douche, ff wachten en lekker eten. Honger had ik!! Daarna ging iedereen uit voor een Jungle party maar ik was kapot, en niemand wist goed hoe je daar kwam en weer terug dus ik ben om 1u gaan slapen. Dit was ook een verschrikkelijke nacht.. lang verhaal (vraag er maar ooit naar).

zaterdag 8 februari: Weer (!) vroeg opstaan. Want Jenny, Katie, Callum en ik hadden een bus naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Dit was een prima rit. Aangekomen in Vientiane een taxi naar het centrum en daar wist een meisje de weg naar ons hostel. Daar hebben we ons gesetteld en zijn Kaite, Jenny en ik naar een italiaan gegaan voor een heerlijk glas goeie wijn. Callum was ziek. Daarna hebben we Callum opgetrommeld en hebben we meegedaan aan een bbq bij het hostel! HEERLIJK! Ja Dennis ik ga het zeggen: aardappel(salade)! En rode kool! Ik heb genoten! Voor diegene die me kennen: rode kool is een favoriet! Daarna zijn we blijven hangen en kwam de Nederlandse jongen uit onze dorm (gemeenschappelijke kamer). Met hem heb ik uren lang gebabbeld. Hij had familie uit Ell en Meijel (hoe klein is de wereld). Ook hebben we toch even gebabbeld over hoe erg we carnaval gaan missen.....

zondag 9 februari: We hebben zo lang mogelijk uitgeslapen, toen ontbeten en toen begon de zoektocht naar een exchange en het zwembad, want we wilde gaan zwemmen. In Vientiane is het niet alleen warm (30-35 graden) maar ook erg benauwd. Dus zwemmen had prioriteit! Na het zwemmen hebben we even door Vientiane gelopen maar het is echt een beetje een verwaarloosde stad. Niet echt mooi. Voor het diner heb ik afscheid moeten nemen van Katie, Jenny & Callum (zij gaan naar Cambodja). En een half uur later komt Annette binnen gelopen. Ik had er wel wat gemixte gevoelens bij. Ergens fijn dat er weer iemand bekends is maar dit meisje is niet mijn type. Achja, de dag erop vertrok ik weer dusja... Ik ben met haar gaan uit eten.

maandag 10 februari: Uitslapen, je wordt vanzelf mooi van dat klamme weer. Daarna hebben we een film gekeken in de movieroom! Dit was de eerste keer dat ik tv heb gekeken, best fijn eigenlijk. Daarna zijn we de stad in gegaan voor een broodje te eten, mijn geld om te wisselen, foto's op fb plaatsen en mijn blog starten. Ook mijn tuktuk voor de vliegreis geregeld. En om 6u kon ik gaan. Waren er nog 2 Zweedse meisjes, die dezelfde tuktuk hadden, dezelfde vlucht en wonder boven wonder zat ik ook nog naast ze in het vliegtuig. Hun bleven echter niet in Hanoi. Het vliegen was werkelijk heerlijk na alle treinen, rotbusjes etc. Aangekomen in Hanoi werd ik door een prive taxi opgehaald en naar mijn hostel gebracht! Nog meer luxe! En mijn hostel is eigenlijk een hotel met 1 dormroom, dus wauw: ik heb zelfs een bad en een fohn!! haha

Vandaag 11 februari staat in het teken van uitzoeken wat mijn volgende stappen zullen zijn. Een klein beetje sightseeing, en een vest kopen want ja... hier is het koud (12 graden). En dat ben ik niet meer gewend.. aangezien ik van 33 graden ben gevlogen. Vest en broek gevonden, streetfood gegeten met een jongen van mijn dorm. En in de avond met andere mensen vegetarisch gegeten. Daarna met hun wat drinken en kaarten en dan nu echt mijn blog! Ik vind het lastig mijn reis in Vietnam uit te stippelen, zoveel steden, zoveel mogelijkheden. Dus als mensen tips hebben.. laat het me weten :)

Liefs Ellen

  • 11 Februari 2014 - 17:47

    Karin:

    Heeee Ellen

    Je gehele reisverslag ligt weer in de kantine, we blijven je volgen!!!!!

    Groetjes van de HEMA!!!!!!!!!!!

  • 11 Februari 2014 - 18:47

    Els:

    wauw Ellen. al zoveel gezien/gedaan. Hopelijk zal je je na thuiskomst niet gaan vervelen.
    geniet ervan.

  • 15 Februari 2014 - 10:14

    Leny Rietjens:

    Ha Ellen lees dat je het erg naar je zin hebt ,veel zien en leuke mensen ontmoeten en iedere dag weer een ander avontuur meemaken super leuk, mis je in de kantine van de Hema gr Leny

  • 21 Februari 2014 - 11:51

    Petra Kessels:

    Hoi ellen wat heb je al veel meegemaakt en leuk dat sander ook gauw genoeg komt geniet er van dat maak je nooit meer mee groetjes petra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Actief sinds 13 Dec. 2013
Verslag gelezen: 445
Totaal aantal bezoekers 16056

Voorgaande reizen:

16 Januari 2014 - 16 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: