So much to see, so much do, so much to tell..! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ellen Kurvers - WaarBenJij.nu So much to see, so much do, so much to tell..! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ellen Kurvers - WaarBenJij.nu

So much to see, so much do, so much to tell..!

Blijf op de hoogte en volg Ellen

22 Februari 2014 | Vietnam, Hanoi

Hey allemaal!

Het is waar wat ze zeggen: Time flies! Ik dacht begin alvast aan mijn blog, maar het is morgen (18e) alweer bijna een week geleden! Dat betekent dat ik al bijna een week Vietnam erop heb zitten.. En wat voor een topweek! Ik moest erg wennen aan Hanoi (de hoofdstad). In één woord? Scooters! Overal! Je ziet enkele auto's de rest allemaal op een scooter, toeterend wanneer ze voorbij willen of wanneer ze je willen inhalen. Ik ben er na al deze dagen nog steeds niet echt aan gewend wanneer ik een straat wil oversteken... En ohja ik stop maar met zeggen dat ik het beknopt doe. Ik krijg het gewoon niet voor elkaar, zoveel mooie verhalen te vertellen. Dus ik hoop dat jullie kunnen genieten van mijn verhaal!

Woensdag 12 februari: Ik ben met 4 andere uit mijn dorm vroeg opgestaan want we wilden naar Ho Chi Minh Mausoleum (man die veel voor Vietnam heeft betekend). Nick (29) uit Canada, Steven (27) uit Amerika, Cat (27) uit Amerika en Annika (29) uit Duitsland. Ja in dit hostel zijn veel mensen die niet Partyhardy meer willen dus wat oudere backpackers. Het was een hele ervaring om überhaupt binnen te komen in het mausoleum, veel regels/strakke lijnen/2 en 2 lopen etc., maar verder stelde het niet veel voor. Daarna is de groep opgesplitst en ben ik met Cat naar de Temple of Literature gegaan. Dit fungeerde als de eerste universiteit van Vietnam. De afbeelding van de tempel staat ook op de achterkant van 100.000 Vietnamese dong (3,45 euro). Toen we het bekeken kwamen 2 Vietnamese jongens mij vragen waar ik vandaan kwam. Wat bleek ze wilde enkel met ons praten om hun Engels te verbeteren! Super gaaf. Daarna wilde we naar het Army Museum gaan maar die was gesloten. We besloten om dan maar naar het Women's Museum te gaan. Dit maakte erg veel indruk op mij. Je krijgt zoveel informatie over de cultuur, gebruiken, geschiedenis en gewoontes van vrouwen in Vietnam. Ik heb veel respect gekregen voor de vrouwen van Vietnam! Vervolgens zijn we naar Joseph's Cathedral gegaan. Deze kathedraal dateert nog uit de tijd dat de Franse de macht hadden, beetje vreemd want dit past totaal niet in het straatbeeld van Hanoi. Als laatst zijn we naar Hoan Kiem lake gegaan waar de Ngoc Son Temple midden in dit meer ligt. In de tempel wordt een oude schildpadlichaam (gigantisch!) bewaard, dat volgens een mythe uit het Hoan Kiem Lake afkomstig is. Toen zijn we terug gegaan naar het hostel/hotel! Omg ik heb daar nog niet over verteld!!! Het is eigenlijk een hotel, maar heeft 1 dorm. Conclusie: super netjes, schoon, luxe, inclusief ontbijt, zelfs een bad en föhn! Alsof ik rijk ben (haha). Daarna zijn we met z'n 4e (zelfde groep) streetfood gaan eten wat super lekker was. Tot slot hebben we wijn, een hele hoop snacks en kaarten gekocht en hebben we gekaart. Tegen het eind vd avond kwam een Zwitserse meid langs die we al hadden ontmoet en hebben we Gemsh gespeeld. Mijn god wat was dit een geweldig spel! Het was echt een gezellige avond!

Donderdag 13 februari: Een beetje uitgeslapen, heerlijk ontbeten en toen kwamen we Jessika Wu tegen. Toen zijn Nick, Annika, Jessika, Cat en ik een eierkoffie gaan drinken. Het klinkt vies, maar omg (voor mijn ex-hemacollega's:) ik heb een nieuwe koffieverslaving! Sorry maar dit is een overheerlijkje ijskoffie, ja ook die van de hema smaakt errug goed! Daarna streetfood en toen zijn Nick, Cat en ik naar Hoa Lo Prison Museum gegaan. Indrukwekkend, heftig, maar niet geheel bijzonder. En daarna heb ik warme kleren geshopt voor Sapa. Vervolgens zijn we een paar keer opgesplitst van elkaar. Annika, Cat en ik hadden plannen gemaakt voor naar Sapa te gaan (een plaatsje in noordwest Vietnam). Brood en snacks gekocht, wat gechillt en toen gingen we om 6u naar een hoek van een straat, waar we opgepikt werden door een taxi, afgezet ergens en we vervolgens moesten wachten op de 'sleeperbus'. Het was te doen maar ik, Nederlander ben een tikke te groot.

Vrijdag 14 februari: Valentijnsdag <3! We kwamen om 7.30 in Sapa aan. En OMG wat was het koud en mega mistig! (we kwamen er later achter dat het slechts 2 graden overdag was!) Toen we de bus uitstapte werden we al belaagd door 'villagepeople'; hello were you from? Whats your name? Haha. Ze waren erg vriendelijk en ze hebben ons het hostel gewezen. Die dag hebben we wat rond gelopen, de markt bezocht, daar soep gegeten en 2 dames uit de villages soep getrakteerd. En vervolgens Mama Chilly (ja zo heet ze echt) gebeld dat we een homestay bij hun in het dorp wilde doen. Dit houdt in dat je een overnachting in hun dorp doet en een trekking ernaartoe en weer terug naar Sapa. We wilden eerst geen powernap doen maar na een glaasje wijn hebben we 3u geslapen (oeps). In de avond zijn we met onze roommate bij een italiaan gaan eten. Heerlijk! En daarna zijn Annika, Cat en ik naar een spa gegaan waar we een Herbal bath en een massage hebben genomen (gewoon omdat het valantijn was en omdat het kon, oja en omdat het koud was en daar heerlijk warm!). Koste me slechts 11 euro zoiets! Heerlijk toch?

Zaterdag 15 februari: Mama Chilly zou ons om half 10 ophalen. Dit hebben we nooit gehaald. Om 8u stonden we op en onthaalden we Steven (zie hierboven) die was nagekomen. We zijn in een franse bakkerij gaan lunchen waardoor we te laat kwamen. Ook hebben we heerlijke broodjes en gebak ingeslagen voor onderweg. Steven moest laarzen zoeken en Cat ging alvast vooruit naar Mama Chilly. Toen we eenmaal vertrokken bleek dat er nog een vrouw meeging (Sonja, Duitsland, geschatte leeftijd 45?). Ze was totaal niet mijn type! En toen hebben we met 4 andere dorpsbewoners richting het dorp gehiked. Pff wat een klim. Op het topje van de berg was gelukkig zon, dus alle lagen kleren konden uit, 1 uur later richting het dal... alle kleren weer aan. Zo gek! Halverwege hadden we lunch en daar moesten we enkele mensen achter laten. Toen hebben we nog 2 uur gehiked en kwamen we aan in het dorp van mama Chilly, mama Sun & mama Mhoe. Wat een schatten! We zijn met zun 4e op de planken (met enkele dekens) neergeploft om op te warmen en na een uur zijn we bij het vuur gaan zitten waar ze voor ons kookten. Heerlijk typisch vietnamees gegeten en daarna happy water! Lots of happy water (zeg maar zeer sterke wodka). Papa Juu was op een gegeven moment zelfs erg dronken haha. We hebben gezongen, fotoshoots gedaan, gedronken, veel en hard gelachen en de dames van het dorp van alles gevraagd over hun leven. Ik denk dat ik hier een van de meest geweldige avonden heb beleefd! Wat was dit fantastisch! Super tof of mee te maken. Deze mensen hebben zo weinig, maar genieten zo hard van het leven ondanks dat ze kei en keihard moeten werken. Echt een topavond! Zie de foto's voor het resultaat van deze avond en de mooi, zeer mooie uitzichten van Sapa city en/of de rijstvelden.

Zondag 16 februari: We werden wakker rond 9u en zijn toen snel bij het vuur gaan zitten want het had de hele nacht geregend en er hing veel mist: dus het was koud! We hebben ontbeten en iedereen moest nog wakker worden. Steven en Cat hadden besloten een extra nacht te blijven. Annika, Sonja en ik wilde terug naar Sapa. Geloof me, echt aan hygiëne kon je daar niet veel doen. Moest je naar de wc? Regen? Ach dan loop je de deur uit en doe je het gewoon voor de voordeur. Lekker puur natuur.... Ik had met Cat een busticket gekocht maar dat maakte haar niets uit. Ze kwam me wel achterna. Na het ontbijt hebben we ons zooitje weer bij elkaar geraapt en zijn we weer gaan hiken. Vandaag was het minder koud en rond de middag trok ook de mist weer wat weg. Dat was super, want nu heb ik mega mooie foto's van het landschap daar! Laat in de middag hadden we een laatste lunch en toen is onze groep gesplitst. Cat bleef achter, Steven kwam met Annika en mij op de motorbikes en onze rare Sonja besloot in haar uppie naar Sapa te lopen. Steven wilde slechts naar sapa voor een ticket te boeken en dan terug te gaan naar het dorp. Ik heb de mama Chilly, Sun & Mhoe hartelijk bedankt, ze waren zo goed voor ons! Na een wilde scooterrit hebben Annika en ik gerelaxt bij het hostel en daarna een sjaal en armband van het dorp gekocht bij mama Mhoe (ze was ook naar het Sapa gegaan). Wat is het toch een schat; mam en Sander ik heb een gratis armbandje voor jullie haha! Daarna zijn we broodjes gaan inslaan voor onze busrit. Om 6u werden we naar onze bussen gebracht en hebben we afscheid van elkaar genomen. Toen begon de helse busrit! Bah soms haat ik het op en neer gereis. De heenweg viel me reuze mee maar de terugweg was door de nare buschauffeur en een heftige snurker een hel!

Maandag 17 februari: Ik lees even mijn verhaal terug en op de een of andere manier ben ik echt slecht in beknopt vertellen hahah (Zoals voorspeld). Maar ik maak soms ook zo toffe dingen mee dat ik ze gewoon moet vertellen omdat ik anders bang ben dat ik het ga vergeten! Duss... Aankomst 5.30 in Hanoi. Gelukkig wist een meisje de weg en hoefde ik geen taxi te pakken. Samen met haar ben ik naar het centrum gelopen en ben ik in het hostel gaan zitten. Hier mocht ik ontbijten en kon ik om 10u al op mijn kamer. Bij het wachten kwam ik Shelly (28, Amerikaans) tegen. (Het valt me nu opeens op dat ik veel Amerikanen, Canadezen en Engelse ontmoet.. hmmmm). Samen met haar heb ik de dag doorgebracht. We hebben uitgezocht met welke maatschappij Cat, zij en ik naar Halong bay willen. We hebben geluncht met meiden die ik al eens kenden van 11 februari (vegetarisch restaurant?!). En zijn we eierkoffie gaan drinken, hmmm lekker! Daarna gebabbeld met mensen van onze dorm, nog een keer eierkoffie gedronken (waarom ook niet? Kost slechts 70 cent) en hebben we een afhaalmaaltijd gehaald. Daarna hadden we plannen voor een waterpuppetshow/nightmarket/vietnamees concert maar dit was allemaal volgeboekt of was niet vandaag. Dus relaxen en bloggen maar!

Dinsdag 18 februari: Ik was even zenuwachtig of Cat goed zou aankomen in Hanoi (ze bleef 1 nacht langer in Sapa), maar zorgen om niets natuurlijk! Nadat ik ontbijt met Nick & Jessika had gehad, kwam Cat ons vergezellen en besloten we eens gek te doen... iedereen had genoeg gezien van Hanoi dus we vroegen aan Zoom (onze receptionist) waar Royal City was en hoe we daar kwamen. We pakten een taxi (voor het eerst voor mij in Vietnam) en we kwamen aan bij een gigantisch, ja gigantisch, overdekt winkelcentrum. Inclusief waterpark, ijsbaan & bowlingcentrum. En laten wij nu net besluiten om te gaan bowlen in Hanoi! Geweldig was het. Ik bakte er niets van maar lol hebben we zeker gehad. Vervolgens hebben we snacks & ik een jurk in een supermarkt gekocht. Ja in een supermarkt. Daarna taxi naar ons hostel en daar hebben we afscheid genomen van Nick en Jessika. Met mensen van onze dorm zijn we gaan eten bij de plek van de afhaalmaaltijd, want dit was zo goed!

Ik stop hier even want ik loop al zo ver achter... de rest van de dagen volgen binnenkort bij de volgende blog ;). En geloof me ik heb alweer veel dingen gedaan! Ook foto's volgens as soon as possible (waarschijnlijk over 2 dagen, dus dan kun je nog eens op de blog kijken).

Liefs Ellen

PS. MIJN SANDER KOMT MIJ BEZOEKEN!!!! 10 maart mag ik hem oppikken in Phnom Phen (Cambodia). Whoehoe!!!!



  • 22 Februari 2014 - 16:04

    Ellen:

    PPS. Bedankt voor alle berichten van de afgelopen keren! Ik lees ze met plezier en ben iedere keer weer verrast door de leuke, lieve en grappige reacties :)

  • 22 Februari 2014 - 21:50

    Doreth:

    Ellen wat een groot avontuur! Wat maak je toch leuke dingen mee. Leuk om te lezen.
    Geniet ze nog. Groetjes, doreth

  • 23 Februari 2014 - 23:41

    Annie Wolters:

    Ellen,
    als ik je reisverhalen lees, weet ik zeker dat je de tijd van je leven hebt.
    Geweldig !

  • 26 Februari 2014 - 21:02

    Marijke En Har:

    Hallo Ellen,

    Zo te lezen heb je geen minuut spijt dat je de stoute schoenen aangetrokken hebt en op reis bent gegaan! Volgens mij smaakt het straks naar meer als we die prachtige verhalen lezen. Al die nieuwe ervaringen en ontmoetingen met zoveel vriendelijke mensen moeten je wel een heel goed gevoel geven. En die lekkere eierkoffie willen we hier ook wel eens proberen. Wij zijn benieuwd of dat kan.
    Sander is de dagen ook al aan het aftellen tot hij in het vliegtuig kan stappen! Kunnen jullie samen genieten!
    Geniet er nog goed van en we kijken uit naar je volgende bericht.

    Liefs, Marijke en Har

  • 03 Maart 2014 - 13:59

    Annie Lenders:

    Hoi Ellen, wij zijn heel sniekie jou verhalen aan het lezen terwijl hier de carnavalsoptocht voorbij trekt. Fijn dat je het zo naar je zin hebt en geniet ervan!!
    Groetjes van ons, Annie en Nina ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Actief sinds 13 Dec. 2013
Verslag gelezen: 2460
Totaal aantal bezoekers 16056

Voorgaande reizen:

16 Januari 2014 - 16 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: